GR EN

Ηδονιστική Τιμολόγηση ΧΚΠ

Δείτε εδώ το πλήρες κείμενο της διατριβής.

Την περασμένη σαιζόν διεξήχθη στο Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού (ΧΚΠ) μια πρωτότυπη έρευνα, με την μέθοδο της ηδονιστικής τιμολόγησης (hedonicpricing), στο πλαίσιο μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Στην έρευνα συμμετείχατε αποκλειστικά εσείς οι επισκέπτες του ΧΚΠ συμπληρώνοντας επιτυχώς σχετικό ερωτηματολόγιο.
Τα αποτελέσματα της έρευνας προέκυψαν αποκλειστικά από τα απαντημένα ερωτηματολόγια και κατέδειξαν τις παραμέτρους του ΧΚΠ και της γύρω περιοχής, οι οποίες συσχετίζονται θετικά με την τιμή του εισιτηρίου εισόδου που πληρώνει ο κάθε επισκέπτης. Οι παράμετροι αυτές είναι: α) η ποιότητα των αναβατήρων, β) οι διαφημιστικές ενέργειες του ΧΚΠ, καθώς και γ) η ποιότητα των καταλυμάτων στην γύρω περιοχή, και με τις οποίες ότι η τιμή του εισιτηρίου εισόδου στο χιονοδρομικό είναι αλληλένδετη.
Τι σημαίνει αυτό; Εάν για παράδειγμα μεταβληθεί μία από τις τρεις αυτές παραμέτρους, τότε θα μεταβληθεί (με το ίδιο πρόσημο) και η διάθεση των επισκεπτών να επισκεφθούν το Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού. Πιο πρακτικά: Η έρευνα απέδειξε ότι εφόσον το ΧΚΠ βελτιώσει, για παράδειγμα, την ποιότητα των αναβατήρων του, τότε οι επισκέπτες είναι πρόθυμοι να δεχθούν μία αύξηση του εισιτηρίου εισόδου. Επίσης, εάν η ποιότητα των καταλυμάτων στην περιοχή χαμηλώσει, τότε οι επισκέπτες του χιονοδρομικού θα «απαιτούν» μια μείωση της τιμής του εισιτηρίου εισόδου το οποίο πιθανόν να μεταφράζεται με μείωση προσελεύσεων.
Στην έρευνα συμμετείχαν 621 επισκέπτες στα “Κελάρια 1950” και 243 επισκέπτες στη “Φτερόλακα” μέσω της συμπλήρωσης του ερωτηματολογίου. Τελικά, 690 ερωτηματολόγια (τα οποία αποτέλεσαν και το δείγμα της έρευνας) αναλύθηκαν περαιτέρω καθώς τα υπόλοιπα παρουσίαζαν σημαντικές ελλείψεις.
Μερικά συμπεράσματα από την επεξεργασία των απαντήσεων στα ερωτηματολόγια είναι τα εξής:
·         Οι πιο ευχαριστημένοι επισκέπτες του χιονοδρομικού είναι οι αρχάριοι χιονοδρόμοι και snowboarders, όσοι έρχονται στο χιονοδρομικό για πρώτη φορά και όσοι επισκέπτονται το χιονοδρομικό χωρίς να χρησιμοποιήσουν τις πίστες. Για αυτούς τους επισκέπτες, η φήμη του ΧΚΠ κατατάσσεται πρώτη μεταξύ όλων των παραμέτρων που αξιολογήθηκαν.
·         Από την άλλη μεριά, μεταξύ των πιο δυσαρεστημένων επισκεπτών του ΧΚΠ είναι οι έμπειροι και οι μεσαίου επιπέδου snowboarders, οι συχνοί επισκέπτες χιονοδρομικών του εξωτερικού και εσωτερικού και όσοι έχουν ετήσια έσοδα πάνω από 30.000 ευρώ. Αυτοί οι επισκέπτες κατατάσσουν χαμηλά τα snowparksκαθώς και τις παραμέτρους εκείνες που σχετίζονται με τους αναβατήρες.
·         Την υψηλότερη προτίμηση από τις παραμέτρους που περιέχονταν στο ερωτηματολόγιο τις έλαβε κατά σειρά: η γραφικότητα των οικισμών της γύρω περιοχής, η φήμη του ΧΚΠ, το υψόμετρο του ΧΚΠ, η αισθητική της περιοχής του ΧΚΠ και η προσέλευση με εναλλακτικές λύσεις (π.χ. Ski-Bus, Car-poolingκλπ). Εν αντιθέσει, την χαμηλότερη προτίμηση μεταξύ των επισκεπτών έλαβαν κατά σειρά οι εξής παράμετροί: το κόστος των υπηρεσιών εστίασης στο ΧΚΠ, το κόστος των υπηρεσιών διαμονής στη γύρω περιοχή, τα snowparks, ο χρόνος ανάβασης με τους αναβατήρες και ο χρόνος αναμονής για τους αναβατήρες.
Επίσης, κάποια περιγραφικά στοιχεία του δείγματος είναι τα εξής:
·         Οι άνδρες συμμετέχοντες αποτέλεσαν το 56.5% του δείγματος, ενώ οι γυναίκες το 33.5%.
·         Το 62% περίπου των συμμετεχόντων ήταν μέχρι ηλικίας 34 ετών, με κυρίαρχη ηλικιακή ομάδα της έρευνας την ομάδα “25-34”.
·         To70% περίπου των συμμετεχόντων είναι απόφοιτοι ΑΕΙ/ΤΕΙ.
·         Στην έρευνα συμμετείχαν 270 ιδιωτικοί υπάλληλοι και ακολουθούν οι ελεύθεροι επαγγελματίες / επιχειρηματίες με 204 συμμετέχοντες. Τα ποσοστά των φοιτητών / μαθητών είναι μεγαλύτερα στα “Κελάρια 1950” από ότι στη “Φτερόλακκα”, ενώ το αντίστροφο ισχύει για τους ελεύθερους επαγγελματίες.
·         40% των συμμετεχόντων δήλωσαν στην έρευνα ετήσια έσοδα από 10.001 έως 30.000 ευρώ, ενώ τις 30.000 ευρώ ξεπερνά μόνο το 14.63% των συμμετεχόντων.
·         Από τους 690 συμμετέχοντες στο δείγμα, οι 497 αγόρασαν ημερήσιο εισιτήριο χιονοδρομίας για να εισέλθουν στο χιονοδρομικό, οι 68 ήταν κάτοχοι κάρτας πολλαπλών εισόδων, ενώ οι υπόλοιποι 125 προμηθεύτηκαν εισιτήριο επισκέπτη (δηλ. χωρίς πρόσβαση στις πίστες του ΧΚΠ).
·         Οι 438 συμμετέχοντες έχουν επισκεφθεί αρκετές φορές το ΧΚΠ, ενώ 96 το επισκέπτονταν για πρώτη φορά.
·         Το 59% των συμμετεχόντων κάνουν μόνο σκι, 22.3% κάνουν μόνο snowboardκαι 7.2% εξασκούν και τα δύο αθλήματα. Το υπόλοιπο 11.5% των συμμετεχόντων δεν εξασκεί κανένα χειμερινό άθλημα.